Přes sto let si automobilový průmysl držel svoje pravidla a na jeho výši bylo hlavně Německo. Teď je ale role německého automobilového průmyslu v ohrožení.

Když v roce 2007 vyšel první iPhone, nestal se nejprodávanějším a zcela průlomovým telefonem, protože by se vyjímal fotoaparátem, MP3 přehrávačem, větším rozlišením, nebo že by nabízel zajímavější aplikace. Stal se oblíbeným díky tomu, že se všechny tyto funkce daly používat najednou v jednom modelu.

Tento nápad se u aut ještě neobjevil, ale „automobilový iphone“, u kterého by se dalo předpokládat plné automatické řízení a připojení k internetu (zkrátka takový obývací pokoj na kolech), se očekává jako první u elektrického auta Tesla. Tesla se stala v roce 2018 USA prodávanějším osobním automobilem než například BMW nebo Mercedes.

Jaký dopad to má na Německo? Německé společnosti jsou schopny vyrobit ročně se spalovacím motorem 16 miliónů aut. Spalovací motory by ale mohly do jedné generace zcela skončit, proto zůstává otázkou, jestli je Německo schopné vytvářet i elektrická auta a jestli je na takovou radikální změnu připraveno.

„Karoserie je úplně jiná u benzínového než u elektrického automobilu,“ říká Sven Dharmani, lídr dodavatelského řetězce EY. „Společnosti, které vyrábí písty a klikové hřídele, nezačnou z ničeho nic vyrábět baterie.“

Herbert Diess, výkonný ředitel společnosti Volkswagen řekl německým novinářům, že hrozby, kterým čelí německý automobilový průmysl jsou existenciální, a může zkrachovat rychleji, než si většina uvědomuje.

Kvůli nařízení Evropské unie Německo musí vyrábět určitý počet elektrických a hybridních vozidel, nemá tudíž na výběr.

Hana Eichlerová