.

 

 

 

 

 

 

 

 

ak-vse-o-kamerach-230

ElektroMobilně.CZ

em-mi5-150-2

Jako zástupce elektrokola z nižšího cenového segmentu se k nám na test dostalo horské kolo EasyBike MI5, prodávané Auto Kelly.

Svým odběratelům dali v roce 2016 na výběr mezi odběrem garážového vybavení za 15.000,- a tímto modelem, máme tak představu o tom, nakolik si ho dovozce cení.

Na zkušenosti, které jsme při testu tohoto elektrokola získali, se můžete podívat v detailu článku.

em-mi5-akce-600

Konstrukce

Jde o horské kolo pro běžné využití, dodavatel v manuálu upozorňuje, že není určené pro skoky a brodění. Pokud EasyBike MI5 doplníte o blatníky a světla, není důvod nepoužívat ho v každodenním provozu.

Rám je hliníkový, přesto váží EasyBike MI5 26" podobných 24 kg jako ostatní obyčejnější elektrokola, trochu hůře se s ním manipuluje a zalitujete, když si opřete stojánek o nohu.

Kvalita jednotlivých součástí je na dobré úrovni, přestože testovaný kus nebyl nový, převody šly přesně a kotoučové brzdy, byť měkčí, byly spolehlivé i účinné. Nikde se po roce od pořízení neprojevily známky koroze nebo použití podprůměrně kvalitního materiálu.

U městských kol se setkáte i s čelisťovými brzdami, které mají nižší účinnost, zvlášť pokud se pod ně dostane nečistota.


em-easymi5-1-600 

Zkušenosti z jízdy

Pro člověka, který na elektrokole nejezdil, může být překvapivý výkon, se kterým se asistence spustí - po každém zapnutí je u EasyBike MI5 na střední úrovni 3, která kolo pošle živě dopředu. Je tedy třeba plánovat a počítat s tím, že při startu přijde po poloviční otáčce šlapek najednou zrychlení, které může způsobit potíže při zatáčení nebo vjíždění do provozu.

Tato vlastnost je jednou z méně příjemných, náběh asistence není plynulý ani během jízdy a její zpoždění je subjektivně velké, zvlášť, chcete-li se rozjet do kopce. Je-li nastavený těžký převod (malé zadní kolečko), obvykle využívaný pro jízdu po rovině, rozjezd může být obtížný i pro jezdce. Reakce na změnu úrovně asistence během jízdy, je pomalá, u MI5 přes 2 vteřiny.

U zaplétaných motorů (v náboji kola, obvykle zadního), je prudší náběh typický, o něco pozvolnější je u motorů s větším obvodem ve vyšší cenového kategorii. Až u elektrokol se středovým motorem je spuštění asistence opravdu plynulé a reaguje hned po krátkém pohybu šlapek s pozvolně narůstajícím výkonem.
 

Rychlostní omezení

Přestože na obdobném kole bez asistence nepojedete více než 25 km/h s výjimkou sjíždění kopce, limit 25 km/h je poměrně nepohodlný při jízdě s asistencí, protože se kolem této hranice střídavě vypíná a zapíná.

U motoru Bafang 8FUN je možné přeprogramováním ovladače rychlost s asistencí zvýšit formálně až na 50 km za hodinu, prakticky ovšem rychlost kola na rovině nepřesáhne 35 km/h, nebudete schopní šlapat rychleji. Postup pro zvýšení rychlostního limitu je jednoduchý - na 15 vteřin podržíte tlačítko SET, požadovanou maximální rychlost pak můžete nastavit v krocích po 5 km/h.

Všechny motory Bafang je možné nastavit na vyšší rychlost přímo prostřednictvím ovladače, jen může jít o jinou kombinaci tlačítek, zde najdete postup, jak limit 25 km/h u elektrokola odstranit.

em-mi5-motor-600

 

Postup je pro motory Bafang obvykle popsaný v anglické verzi manuálu, je vynechaný v české verzi, z právního hlediska je možné využívat u nás rychlost s asistencí nad 25 km/h pouze mimo veřejné komunikace. Další typy motorů vyžadují pro zvýšení rychlosti kromě softwarové úpravy i namontování dodatečného hardwarového modulu, tam už si prodejci běžně účtují 4.000,- Kč a více pro zrychlení až k 55 km/h.

Ani odstranění rychlostního omezení neznamenalo u tohoto obyčejného motoru, aby asistence při vyjíždění delšího prudkého kopce podstatným způsobem pomohla, ani zařazení lehkého převodu nestačilo a jízda se tak příliš nelišila od obyčejného kola bez elektropohonu. Dražší modely mají motory s větší silou a především středové pohony mají teprve šanci být do prudkého nebo táhlého kopce opravdovým pomocníkem.


Baterie

U posledních 20% se dá očekávat, že asistence bude slabší, na takovou úroveň byste ale pokud možno neměli baterii vybíjet, lithium iontové akumulátory to nemají rády (více o baterii elektrokola zde). Neměli jsme stroj tak dlouho, abychom ověřili dojezd, vzhledem k tomu, že vše závisí na terénu, míře asistence a váze řidiče, nebylo by to ani směrodatné, prodejce uvádí minimálně 40 km. Článek je samozřejmě zamykací, kromě tlačítka pro vypnutí a zapnutí obsahuje 4 diody pro indikaci míry nabití. Na spodní části pod gumovou krytkou je konektor pro připojení nabíječky a USB port, aby bylo možné využít akumulátor na cestě jako powerbanku.

em-mi5-baterie-600

 

Ovládání

Displej je umístěný vedle levého řídítka. Po pěti minutách při nulové asistenci se počítač sám vypne, umí se podsvítit a podržením tlačítka mínus spustit režim chůze (kolo jede rychlostí 6 km/h, abyste ho nemuseli tlačit). Ukazatele jsou přehledné a jasné, mnoho funkcí počítač nemá a ani nepotřebuje.

em-mi5-displej-400

 

Závěr

V roce 2016, kdy akce Auto Kelly probíhala, se automechanikům a jejich kamarádům vyplatilo kolo si pořídit, za 15.000,- šlo o snadné rozhodnutí. V pororovnání s aktuální oficiální cenou jsou na trhu alternativy, které stojí za zvážení, přesto pro běžného uživatele není v základní cenové kategorii tak velký rozdíl.

Protože každým rokem se modelová provedení elektrokol vylepšují, podobně jako u počítačů není třeba pospíchat s nákupem, protože můžeme očekávat lepší model, nicméně posun je zde pomalý a vysoká pořizovací cena stále omezuje dostupnost kvalitních elektrokol pro většinu veřejnosti.

 

Příspěvek do diskuze
:
:
: *Vyplňte tento kód: 365 (slouží k ochraně proti komentářovému spamu)
:
Všechny položky jsou povinné

(24.6.2018 10:47) Vláďa.bk  vanekvlad@seznam.cz

Na tomto kole jsem na jezdil 2,5 tis km bez problemu, bežně i 70 km trasy v členitém terénu. Roviny a mírné kopce zcela bez pomoci motoru. 1. asistence eliminuje váhu kola a u mne i 10 let 🚵😉 Nyní mám kolo Easy bike se středovým pohonem, a trochu mi vadí že o stylu jízdy více rozhoduje PC než jezdec! Třeba když potřebuji prudce zrychlit kvůli předjíždění např v kopci traktor ,u starého kola jsem dal asistenci 6 a pak vrátil na nižší hodnotu! To mi kolo se středovým motorem neumožní ... Středový pohon je více o cyklistovi o ježdění


Příspěvky nevyjadřují názory provozovatele a nenese za ně odpovědnost.
Vytvořilo Anawe