Jako zástupce elektrokola z nižšího cenového segmentu se k nám na test dostalo horské kolo EasyBike MI5, prodávané Auto Kelly. Svým odběratelům dali v roce 2016 na výběr mezi odběrem garážového vybavení za 15.000,- a tímto modelem, máme tak představu o tom, nakolik si ho dovozce cení.

Konstrukce

Jde o horské kolo pro běžné využití, dodavatel v manuálu upozorňuje, že není určené pro skoky a brodění. Pokud EasyBike MI5 doplníte o blatníky a světla, není důvod nepoužívat ho v každodenním provozu.

Rám je hliníkový, přesto váží EasyBike MI5 26″ podobných 24 kg jako ostatní obyčejnější elektrokola, trochu hůře se s ním manipuluje a zalitujete, když si opřete stojánek o nohu.

Kvalita jednotlivých součástí je na dobré úrovni, přestože testovaný kus nebyl nový, převody šly přesně a kotoučové brzdy, byť měkčí, byly spolehlivé i účinné. Nikde se po roce od pořízení neprojevily známky koroze nebo použití podprůměrně kvalitního materiálu.

U městských kol se setkáte i s čelisťovými brzdami, které mají nižší účinnost, zvlášť pokud se pod ně dostane nečistota.

Zkušenosti z jízdy

Pro člověka, který na elektrokole nejezdil, může být překvapivý výkon, se kterým se asistence spustí – po každém zapnutí je u EasyBike MI5 na střední úrovni 3, která kolo pošle živě dopředu. Je tedy třeba plánovat a počítat s tím, že při startu přijde po poloviční otáčce šlapek najednou zrychlení, které může způsobit potíže při zatáčení nebo vjíždění do provozu.

Tato vlastnost je jednou z méně příjemných, náběh asistence není plynulý ani během jízdy a její zpoždění je subjektivně velké, zvlášť, chcete-li se rozjet do kopce. Je-li nastavený těžký převod (malé zadní kolečko), obvykle využívaný pro jízdu po rovině, rozjezd může být obtížný i pro jezdce. Reakce na změnu úrovně asistence během jízdy, je pomalá, u MI5 přes 2 vteřiny.

U zaplétaných motorů (v náboji kola, obvykle zadního), je prudší náběh typický, o něco pozvolnější je u motorů s větším obvodem ve vyšší cenového kategorii. Až u elektrokol se středovým motorem je spuštění asistence opravdu plynulé a reaguje hned po krátkém pohybu šlapek s pozvolně narůstajícím výkonem.

Rychlostní omezení

Přestože na obdobném kole bez asistence nepojedete více než 25 km/h s výjimkou sjíždění kopce, limit 25 km/h je poměrně nepohodlný při jízdě s asistencí, protože se kolem této hranice střídavě vypíná a zapíná.

U motoru Bafang 8FUN je možné přeprogramováním ovladače rychlost s asistencí zvýšit formálně až na 50 km za hodinu, prakticky ovšem rychlost kola na rovině nepřesáhne 35 km/h, nebudete schopní šlapat rychleji. Postup pro zvýšení rychlostního limitu je jednoduchý – na 15 vteřin podržíte tlačítko SET, požadovanou maximální rychlost pak můžete nastavit v krocích po 5 km/h.

Všechny motory Bafang je možné nastavit na vyšší rychlost přímo prostřednictvím ovladače, jen může jít o jinou kombinaci tlačítek, zde najdete postup, jak limit 25 km/h u elektrokola odstranit.

Postup je pro motory Bafang obvykle popsaný v anglické verzi manuálu, je vynechaný v české verzi, z právního hlediska je možné využívat u nás rychlost s asistencí nad 25 km/h pouze mimo veřejné komunikace. Další typy motorů vyžadují pro zvýšení rychlosti kromě softwarové úpravy i namontování dodatečného hardwarového modulu, tam už si prodejci běžně účtují 4.000,- Kč a více pro zrychlení až k 55 km/h.

Ani odstranění rychlostního omezení neznamenalo u tohoto obyčejného motoru, aby asistence při vyjíždění delšího prudkého kopce podstatným způsobem pomohla, ani zařazení lehkého převodu nestačilo a jízda se tak příliš nelišila od obyčejného kola bez elektropohonu. Dražší modely mají motory s větší silou a především středové pohony mají teprve šanci být do prudkého nebo táhlého kopce opravdovým pomocníkem.

Baterie

U posledních 20% se dá očekávat, že asistence bude slabší, na takovou úroveň byste ale pokud možno neměli baterii vybíjet, lithium iontové akumulátory to nemají rády. Neměli jsme stroj tak dlouho, abychom ověřili dojezd, vzhledem k tomu, že vše závisí na terénu, míře asistence a váze řidiče, nebylo by to ani směrodatné, prodejce uvádí minimálně 40 km. Článek je samozřejmě zamykací, kromě tlačítka pro vypnutí a zapnutí obsahuje 4 diody pro indikaci míry nabití. Na spodní části pod gumovou krytkou je konektor pro připojení nabíječky a USB port, aby bylo možné využít akumulátor na cestě jako powerbanku.

Ovládání

Displej je umístěný vedle levého řídítka. Po pěti minutách při nulové asistenci se počítač sám vypne, umí se podsvítit a podržením tlačítka mínus spustit režim chůze (kolo jede rychlostí 6 km/h, abyste ho nemuseli tlačit). Ukazatele jsou přehledné a jasné, mnoho funkcí počítač nemá a ani nepotřebuje.

Závěr

V roce 2016, kdy akce Auto Kelly probíhala, se automechanikům a jejich kamarádům vyplatilo kolo si pořídit, za 15.000,- šlo o snadné rozhodnutí. V pororovnání s aktuální oficiální cenou jsou na trhu alternativy, které stojí za zvážení, přesto pro běžného uživatele není v základní cenové kategorii tak velký rozdíl.

Protože každým rokem se modelová provedení elektrokol vylepšují, podobně jako u počítačů není třeba pospíchat s nákupem, protože můžeme očekávat lepší model, nicméně posun je zde pomalý a vysoká pořizovací cena stále omezuje dostupnost kvalitních elektrokol pro většinu veřejnosti.