Elektromobilita
přítomnost a budoucnost

.

 

 

 

 

 

 

 

 

ak-vse-o-kamerach-230

ElektroKola

Zvolte stranu: 1-20 | 21-22
em-skupinafb-150

Pro všechny dobře naladěné zájemce i majitele elektrokol doporučujeme novou skupinu Elektrokola pozitivně na Facebooku.

Detail DISKUTOVAT

em-baterie-150

Ať už s motorem nebo bez, kvalitní kolo si při správné údržbě dlouho udržuje hodnotu. U elektrokola se musíme zaměřit na:

  • počet cyklů baterie a jak s ní majitel zacházel
  • počet najetých kilometrů s ohledem na opotřebení motoru
  • údržbu motoru, řetězu a stav přehazovačky
  • u nábojových motorů stav výpletu

Při koupi se ptejte, kde kolo jezdilo, zda byla baterie správně skladovaná, udělejte si představu o předchozím majiteli.

Výrobce elektrokol Totem nabízí ve svém bazaru kola, kde si tyto starosti dělat nemusíte.

Detail DISKUTOVAT

em-matto-150

Krosový model pro aktivní jezdce má všechno, co si lze za rozumné peníze přát.

Pěkné, dobře zpracované kolo s kvalitními komponenty má výkonný a poslušný motor Bafang Max Drive, lanka vedená v rámu, vzduchovou vidlici, hmotnost 20 kg.

Jak se na Apache Matto MX (Lady) jezdí?

Detail DISKUTOVAT

em-wakita-150

Kategorie městských kol je široká a zahrnuje i levné modely, se kterými má Apache Wakita společný hlavně vnější vzhled.

Tradiční řidítka, nízký rám, nosič, blatníky a světla, čelisťové brzdy. To vše mají společné.

V čem se tedy dražší městské kolo liší od levného?

 

Detail DISKUTOVAT

em-mi5-150-2

Jako zástupce elektrokola z nižšího cenového segmentu se k nám na test dostalo horské kolo EasyBike MI5, prodávané Auto Kelly.

Svým odběratelům dali v roce 2016 na výběr mezi odběrem garážového vybavení za 15.000,- a tímto modelem, máme tak představu o tom, nakolik si ho dovozce cení.

Na zkušenosti, které jsme při testu tohoto elektrokola získali, se můžete podívat v detailu článku.

Detail DISKUTOVAT

em-dude-time-150

Od září. Sezóna právě skončila, výrobci oznámili nové modely, aktuální se začínají doprodávat - prodejci nabízejí slevy, případně něco navíc.

Nové modely jsou o něco málo vylepšené, obvykle za vyšší cenu, která počítá se zájmem hned na začátku sezóny, nakupovat je můžete už v zimě, rezervovat i dříve.

Protože banky srážejí obchodníkům za platbu kartou, zeptejte se na slevu při platbě v hotovosti.

Největší úsporu obvykle znamená využití srovnávače cen a nalezení výhodnější nabídky než je doporučená cena.

Detail DISKUTOVAT

em-agogs-city-150

Šikovné kolo na pravidelné pojížďky nabídne snadné nastupování, pohodlné sedlo, nosič až pro 25 kg nákladu a plnou silniční výbavu.

Zadní motor zabírá s prodlevou skoro celou otáčku, hodí se tak červené tlačítko Boost, jednoduchý displej nabízí 5 úrovní asistence při šlapání.

Specifikace Agogs CityLiner najdete na Alza.cz, kde ho můžete i nezávazně vyzkoušet v GyroZóně.

Detail DISKUTOVAT

em-dude-thief-150

Pokud máte kolo zamčené doma, spadá obvykle pod pojištění domácnosti, jakmile zločinec překoná uzamčené dveře a zanechá na zámku škrábance, s protokolem od policie stačí dojít na pojišťovnu.

Ve chvíli, kdy elektrokolo v hodnotě postarší Fabie přivážete zámkem k lampě, situace je odlišná, musíte mít extra pojištění. A protože velké štípací kleště si s vaším zabezpečením poradí i za bílého dne, je to určitě ke zvážení.

Prodejci elektrokol nejčastěji spolupracují s ERV pojišťovnou, kolo máte pojištěné ve chvíli, kdy odcházíte z prodejny, bez ohledu na to, že platba může proběhnout až později. Připravte se ale na to, že roční pojistka už pro kolo mezi 25.000,- a 35.000,- Kč bude za 2.390,-.

Detail DISKUTOVAT

em-gust-150

Nový model trekingového elektrokola se středovým motorem Bafang Modest dělá dobrý dojem esteticky i při jízdě. Agogs Gust má baterii s kapacitou 16 Ah, hydraulické brzdy a opět tlačítko Boost pro podporu při rozjezdu.

Pláště se zesílenou gumovou vrstvou přijdou vhod při jízdě na okrajích silnic, kroutící moment motoru 80 Nm odvede svou práci i na náročnějších trasách.

Zde najdete specifikace Agogs Gust, recenzi, zapůjčení je možné v GyroZóně Alzy.

Detail DISKUTOVAT

Co ještě zvážit při výběru elektrokola?

Podle způsobu využití je nejjednodušší rozdělení na elektrokola:

  • městská (vybavená pro silnici, snadný nástup)
  • trekingová / treková (vybavená, vhodná i na delší výlety)
  • krosová (totéž bez blatníků, světel a nosiče)
  • horská (a celkově sportovní)
  • a skládací

Pak se elektrokola dělí podle toho, jestli mají:

  • zadní pohon (levnější)
  • středový pohon (dražší, komfortnější, silnější, s větším dojezdem)
  • přestavby (připravená sada pro obyčejné kolo)

Z dalších prvků je dobré zamyslet se nad:

  • kvalitou a tím cenou v poměru k využití
  • dojezdem, účinností brzd vzhledem k terénu
  • výškou rámu, pneumatikami, sedlem...

Detail DISKUTOVAT

ak-bosch-150

V základní cenové kategorii se setkáte s motorem, umístěným v náboji kola. Je pro něj typické větší zpoždění reakce na pohyb šlapek, méně citlivé dávkování výkonu a méně efektivní využití energie.

Středový motor je obvyklý až pro následující cenovou kategorii, jeho výhodou je přesné dávkování výkonu a účinnější přenos energie, díky tomu i větší výkon a celkový dojezd. Na pohyb šlapek reaguje téměř okamžitě, často díky torznímu čidlu, náběh asistence je pozvolnější.

Detailní informace k tomuto tématu jsou v angličtině k dispozici zde.

Detail DISKUTOVAT

em-montaz-fox-150

Protože Čína dotuje vývoz elektrokol, především ta levnější se dovážejí do EU ve velkém.

Mnoho značek je prodejci označováno za české, ale je třeba si uvědomit, že ve skutečnosti jde o montážní firmy, i přesto, že design kola vychází z jejich zadání. Náklady na výrobu v Číně jsou natolik nízké, že jim evropské podniky nemohou konkurovat.

V seriálu videí se můžete podívat, jak probíhá tento proces ve firmě Leader Fox.

Detail DISKUTOVAT

em-torzni-150

Magnetický (PAS) snímač registruje pohyb pedálů a frekvenci šlapání, čím méně magnetů obsahuje, tím je méně přesný. Torzní snímač sleduje tlak na pedály, umožní motoru reagovat včas a citlivě, je ale také o dost dražší.

Proto se s magnetickými snímači setkáme u všech levných modelů, často ve spojení s motorem v zadním kole, torzní snímače jsou obvyklé pro středový pohon elektrokola.

Detail DISKUTOVAT

em-watson-150

Nejlevnější elektrokola pořídíte v zásilkovém obchodě Avenberg. Za 7.000,- Kč dostanete skládačku s baterií, jejíž kapacitu neuvádí - podle srovnatelného Longwise elektrokola na Alibaba.com to bude vzhledem k ceně a uváděnému dojezdu nejspíš 6 Ah.

Skládačku jsme nemohli vyzkoušet, Avenberg nemá prodejnu ani osobní odběr, za dopravu si účtuje 600,- Kč. Má certifikaci pro EU, váží 22 kg a uveze dalších 100 kg. Názor na kvalitu a životnost kola si vzhledem k ceně udělejte sami...

Detail DISKUTOVAT

em-stark-150

Kvalitní skládací elektrolo do 10.000,- Kč? V roce 2015 spustil švédsko-kanadský inženýr Oscar Stark crowdfundingovou kampaň s tímto cílem, objevil se v časopise Forbes, a na konci léta 2017 proběhly první zásilky. Základní verze Stark Drive se prodává za 399$ a vypadá moc dobře, byť má kvůli úspoře ceny zadní motor, baterii 9 Ah a magnetický snímač šlapání.

V čem je tedy háček? V ceně za dopravu. Zatímco s prodejní cenou se Stark vešel do plánu, za dopravu kola přímo z čínské továrny zaplatíte dalších 200$, ano, pět tisíc korun. Za 15.000,- Kč už ovšem koupíte elektrokolo podobných nebo o něco lepších parametrů i u nás, aniž byste museli platit předem a vzdali se práva na vrácení do 14ti dnů nebo uplatnění dvouleté záruky v rámci ČR.

Detail DISKUTOVAT

em-lucas207-150

Výběhový model trekového elektrokola se středovým motorem Bafang Max Drive bude v nové sezóně nahrazen verzí Leader Fox Lucas 2018, lišícím se vyšší cenou a lépe integrovanou baterií s 10% kapacity navíc.

Skvělé jízdní vlastnosti zůstanou, spolu se solidní výbavou a přijatelnou cenou. Pro sportovně méně založené zájemce bychom doporučili měkčí sedlo, v ostatních ohledech je vhodné nejen do přírody, ale i do města - představec vám umožní sedět dostatečně vzpřímeně, asistence je velmi plynulá a zabírá téměř okamžitě.

Detail DISKUTOVAT

ak-penize-150

Přestože spotřeba elektřiny v přepočtu na finance je v podstatě zanedbatelná, při provozování elektrokola je třeba vzít v úvahu i další faktory:

  • pořizovací cena
  • pojištění
  • servis
  • výměna pneumatik
  • výměna baterie

V každém případě jde při srovnání, které zahrnuje i servis, jen o zlomek nákladů oproti autu, spalujícímu fosilní paliva, a elektrokolo je levnější dopravní prostředek na odpovídající vzdálenosti i oproti elektromobilu, přesouvá se jen desetina hmotnosti, nemluvě o pořizovacích nákladech.

Detail DISKUTOVAT

em-bafang-max-drive-150

Elektrokola mají mít podle normy EU rychlostní omezení na 25 km/h a toto omezení je při prodeji nastaveno v počítači (displeji) kola. Na rozdíl od motorů Bosch, Yamaha, Brose a dalších, kde je nutný nejen chip tuning, ale i kousek hardware, mají elektrokola s motorem Bafang výhodu, že změnu maximální rychlosti lze provést jen úpravou nastavení.

Požádá-li vás tedy prodejce už tak finančně náročného elektrokola o platbu například 2.190,- Kč za toto odblokování (bude hodinu a půl simulovat operaci trvající 1,5 minuty), prostě řekněte "ne, v tom případě od vás elektrokolo nekoupím, chci odblokování zdarma navíc (už takhle jste mě přesvědčili na dražší kolo)".

Jde o českou specialitu "malá domů", protože zatímco návody v češtině o postupu pro odblokování rychlostního omezení mlčí, návody v angličtině ho uvádějí. Klikněte na detail článku pro nejčastější postup, jak omezení na 25 km/h odblokovat, a odkazy na návody v angličtině.

Detail DISKUTOVAT

em-kolo-displej-150

Než na jedno sednete, můžete mít určité představy, které se liší od reality, jako například:

  • elektrokolo vás nepoveze úplně samo, aby se motor spustil (asistoval), musíte točit šlapkami
  • s obyčejným motorem vás nevyveze do kopce, budete muset zabrat
  • kolem rychlosti 25 km za hodinu se asistence vypíná a zapíná, což může být nepohodlné

Detail DISKUTOVAT

Zvolte stranu: 1-20 | 21-22
Vytvořilo Anawe