Při výběru elektrokola bychom jako jedno z hlavních kritérií doporučili zaměřit se na baterii. Budete-li jezdit denně, její životnost je kratší než dva roky, alespoň v rámci odpovídajícího dojezdu, ten se na základě její kapacity postupně snižuje. Právě cena nové baterie má podstatný vliv na rentabilitu provozu elektrokola.

Baterie se skládá z více článků, sestavených se záměrem poskytnout vyšší proud nebo vyšší kapacitu. Pro vyšší rychlost nebo výkon, například v náročném terénu potřebujeme vyšší proud na úkor dojezdu. Vyšší kapacita umožní za menšího odběru vyšší dojezd.

Elektrokola využívají tři základní druhy baterií, Li-Ion, Li-Po a a LiFePO4. Li-Ion jsou dražší, bezpečné a mají nižší hmotnost, nedodávají však vysoký proud aniž by došlo k jejich poškozování. Baterie Li-Po jsou méně bezpečné, především při nabíjení a skladování, jsou levnější, lehčí a nabízejí vyšší proud. LiFePO4 jsou sice těžší, ovšem bezpečnější a také dodávají vyšší proud.

Pro výběr nebo stavbu elektrokola do města, tj. s menším dojezdem, se lze rozhodnout pro lehkou baterii do 3 kg. Elektrokolo s větším dojezdem vyžaduje baterii s hmotností od 5 kg.

Podle uvažovaného využití se řídí i výběr motoru. V mírném nebo těžším terénu by mělo jít určitě o středový pohon, který je o něco těžší, má ovšem vyšší točivý moment a umožní vyšší dojezd. Pro kratší trasy převážně v rovinatém terénu je možné využít i slabší motor pro náboj zadního kola, což znamená i nižší náklady.

V úvahu při výběru je také třeba vzít rám kola a jeho součásti. Rám by měl odpovídat výšce jezdce, zpracování celého kola jeho hmotnosti, použité brzdy uvažovanému terénu. I zde přichází v úvahu stavba kola na zakázku.