Elektrokola technicky

em-fikejz-trat-150

Ebiky jsou fenomén, který se začíná naplno rozvíjet i u nás v ČR, a já ho rád využívám, jak k závodům, tak ke kompenzačním tréninkům nebo jako skvělého pace makera pro tvrdý trénink v kopcích. Už delší dobu jsem chtěl otestovat skutečný reálný nájezd, abych nebyl odkázaný pouze na tvrzení výrobců nebo zkreslených informací u jiných uživatelů. A protože mám rád kopce, tak jsem zvolil k testu maximální nastoupané metry pro jedno nabití baterie. To dobře poslouží k odhadu celkového dojezdu a vůbec možnostem pohybu na horách (pokračování)

Detail DISKUTOVAT

Zajděte do dílny a za chvíli máte elektrokolo - sice ne se středovým motorem, ale za bezkonkurenční cenu :-)

Detail DISKUTOVAT

em-baterie-600

V pokročilých návodech ke správnému zacházení s Li-Ion baterií se dozvíte, že dlouhodobé nabití na plnou kapacitu má negativní vliv na její životnost.

Co se stane, když ji nebudete delší dobu dobíjet na 100% a proč ani to není správně? To se dozvíte zde.

Detail DISKUTOVAT

em-velofiala-logo-150

Rady, jak prodloužit životnost lithiové baterie, se do velké míry rozcházejí, částečně z neznalosti, někdy z lenosti prodejců, často z tradice baterií NiMh, které měly částečný paměťový efekt a doporučení pro jejich formování bylo na místě.

Takoví nejsou ve VeloFiala, kde dobře poradí a připravili nejen svým zákazníkům přehledný tahák, jak baterii používat před jízdou i po ní, při skladování, se zaměřením na to, aby nemuseli kupovat tak drahou součást elektrokola předčasně.

Klikněte pro verzi obrázkovou a ke stažení.

Detail DISKUTOVAT

em-baterie-150

Konkrétními čísly a výpočty podpořený výklad uvádí na pravou míru teoretizování prodejců o předpokládaném dojezdu elektrokola zde.

Hlavním prvkem je míra, do které si nechává cyklista pomáhat, ale i v případě, že využívá střední stupeň asistence v nenáročném terénu, údaje o tom, jakou energii má skutečně k dispozici, vás překvapí.

Klikněte pro převzatou tabulku, uvádějící spotřebu v závislosti na míře využívané asistence elektrokola.

Detail DISKUTOVAT

em-bafang-max-drive-150

Elektrokola mají mít v EU rychlostní omezení na 25 km/h a toto omezení je při prodeji nastaveno v počítači (displeji) kola - máte ovšem právo ho vypnout, pokud jezdíte mimo veřejné a pozemní komunikace a na veřejných prostranstvích. Na rozdíl od motorů Bosch, Yamaha, Brose a dalších, kde je nutný i kousek hardware, mají elektrokola s motorem Bafang výhodu, že změnu maximální rychlosti lze provést jen úpravou nastavení.

Požádá-li vás tedy prodejce už tak finančně náročného elektrokola o platbu například 2.190,- Kč za toto odblokování, prostě řekněte, že to nemáte zapotřebí a jestli už nevydělal dost na provizi za prodej kola, která je neslušně vysoká, pokud kupujete za doporučené ceny.

Jde o českou specialitu "malá domů", protože zatímco návody v češtině o postupu pro odblokování rychlostního omezení mlčí, návody v angličtině ho uvádějí. Klikněte na detail článku pro nejčastější postup, jak omezení na 25 km/h odblokovat, a odkazy na návody v angličtině.

Detail DISKUTOVAT

em-speedbox-150

Zatímco pro odblokování elektrokola s motorem Bafang stačí na displeji změnit maximální rychlost dle (anglické verze) manuálu, zrychlení elektrokola s motory Yamaha, Bosch, Brose a Shimano Steps vyžadují dokoupení a instalaci tzv. SpeedBoxu.

Zde musí zájemce počítat s cenou od 3.500,- výš, někdy dá přednost odborné instalaci a nastavení.

Alternativou je malá lest s magnetem, vhodná například pro starší stroje, kde nezáleží na vzhledu.

Zvýšení rychlosti je legální pro jízdu v terénu mimo pozemní komunikace.

Detail DISKUTOVAT

em-torzni-150

Magnetický (PAS) snímač registruje pohyb pedálů a frekvenci šlapání, čím méně magnetů obsahuje, tím je méně přesný. Torzní snímač sleduje tlak na pedály, umožní motoru reagovat včas a citlivě, je ale také o dost dražší.

Proto se s magnetickými snímači setkáme u všech levných modelů, často ve spojení s motorem v zadním kole, torzní snímače jsou obvyklé pro středový pohon elektrokola.

Detail DISKUTOVAT

ak-bosch-150

V základní cenové kategorii se setkáte s motorem, umístěným v náboji kola. Je pro něj typické větší zpoždění reakce na pohyb šlapek, méně citlivé dávkování výkonu a méně efektivní využití energie.

Středový motor je obvyklý až pro následující cenovou kategorii, jeho výhodou je přesné dávkování výkonu a účinnější přenos energie, díky tomu i větší výkon a celkový dojezd. Na pohyb šlapek reaguje téměř okamžitě, často díky torznímu čidlu, náběh asistence je pozvolnější.

Detailní informace k tomuto tématu jsou v angličtině k dispozici zde.

Detail DISKUTOVAT

em-kolo-soucastky-150

Máte pocit, že vaše elektrokolo nejede tak jako dřív? Či dokonce nefunguje vůbec?

Níže uvedený výčet nejčastějších závad elektrokol, vám může pomoci situaci objasnit.

Detail DISKUTOVAT

em-kolo-stavba-150

Při výběru elektrokola bychom jako jedno z hlavních kritérií doporučili zaměřit se na baterii. Budete-li jezdit denně, její životnost je kratší než dva roky, alespoň v rámci odpovídajícího dojezdu, ten se na základě její kapacity postupně snižuje. Právě cena nové baterie má podstatný vliv na rentabilitu provozu elektrokola.

Detail DISKUTOVAT

Vytvořilo Anawe