Haibike je v elektrokolech lepší standard, pro náročnější se středovým motorem Bosch, o něco levnější, ale stále téměř dokonalý je motor Yamaha. Při rozhodnutí mezi levnějším segmentem, kde převládá středový motor Bafang, a vedoucí německou značkou, je třeba zvážit více faktorů – jak si Haibike s Yamahou vedl?

Jde o elektrokolo bez kompromisů, s přesvědčivým výkonem do stoupání, a promyšleným chováním motoru. Široká řidítka umožňují jisté vedení i v terénu, dobře dofouknuté široké pneumatiky využívají na rovném povrchu středovou linku pro ekonomickou jízdu, v terénu podrží.

Pro aktivně, ale stále spíše rekreačně naladěné zájemce a obyvatele podhorských oblastí postačí téměř libovolný středový motor jako je Bafang nebo jeho Lectron verze, Yamaha už v základní výkonové verzi PW má ale proti levnějším středovým motorům navrch. Torzní snímač pomáhá cyklistovi v závislosti na tom, jak se opírá do pedálů, oproti rétorice Lectronu ovšem klouby neutrpí, 200% navíc je dost i do strmého kopce, pokud máte správně zařazeno.

I levné modely už dostávají hydraulické brzdy, i zde, stejně jako u ostatních součástí elektrokola, je rozdíl v kvalitě. Haibike je relativně drahé kolo, srovnáváme-li ještě se segmentem zaplétaných motorů, ale ve středových nejde o přehnanou cenu, jen vyšší kategorii. Zpracování se projevuje ve všech prvcích, jste-li aktivní cyklisté a jezdíte zároveň do přírody, jde o dobrou volbu. U modelu Sduro mohou být matoucí doplňková označení, ale HardNine a HardSeven označují jen rozdíl ve velikosti kol.

Přehledný displej informuje přehledně o kapacitě baterie, stupni asistence, atd., rychlost je opět omezená na 25 km/h, nevyužijete-li hardwarové úpravy. Haibike má nejčastěji baterii 400 Wh, což je násobek napětí a kapacity, srovnáváme-li s označením jiných značek (například 36 V krát 11,6 Ah). Yamaha pracuje s energií efektivněji, Bafang s baterií 13 Ah tak nezajistí vyšší dojezd. Dalším rozdílem je velmi mírné zaváhání Bafangu při rozjezdu, Yamaha reaguje na pohyb pedálů okamžitě.

Zajímá-li vás srovnání středových motorů Bosch a Yamaha, v angličtině ho najdete zde. Bosch je silnější a s asistencí začíná o něco později, Yamaha přesněji reaguje na sílu šlapání a je tolerantnější k línějším cyklistům. Samozřejmě, točivý moment je vysoký, 250 W je něco jiného u zaplétaného a středového motoru.

Celkově je Haibike vhodný pro aktivní cyklisty, kteří chtějí investovat do kvalitní baterie, kvalitního motoru a kvalitního kola. Vydrží více a především déle, než modely v úvodní cenové kategorii od 35.000,- Kč. Haibike 4.0 vyjde na necelých 60.000,-, což je pro motivovaného zájemce relativně přijatelná částka, od modelu 2018 nabízí standardně LCD displej a 4 stupně asistence.

Na druhou stranu Bafang uspokojí velkou skupinu zájemců s menším rozpočtem, umožní stejně tak vyjet libovolný kopec, v oblasti s velkým převýšením asistuje minimálně 30 km u baterie 400 Wh, v jiných terénech více, byť prodejci uváděných 120 km je nereálných. Při pravidelném mazání se i u něj dá očekávat dlouholetá služba.