Elektromobilita
pro všechny

Baterie a nabíjení

Jaké zacházení vyžaduje baterie elektrokola

Nesprávným zacházením můžete zkrátit životnost baterie snadno i o polovinu, a naopak, významným způsobem ji prodloužit, pokud se budeme řídit několika srozumitelnými radami.

Jak pečovat o baterii elektrokola?

Ve stručné formě návod od VeloFiala zde.

 

Jízda

Podnikáte-li víkendové výlety, nabijte baterii den před jízdou, v mezidobí ji udržujte ve skladovacím napětí.

Baterie na bázi lithia mají nižší výkon podchlazené a teploty pod -10 jim přímo škodí, v chladnější období je tedy přechovávejte při pokojové teplotě a nasaďte teprve před jízdou.

Vystavení přímému slunci a obecně vyšším teplotám jako v interiéru auta na slunci, jim také neprospívá, především, dobíjíte-li je, pokuste se je umístit do stínu.

 

em-baterie-bosch-400

Nabíjení

Baterii nabíjejte pokud možno při pokojové teplotě, neměla by být podchlazená ani přehřátá. Paměťový efekt není u baterií na bázi lithia problém, pro zvýšení životnosti by vás ovšem měla zajímat hloubka nabíjecího cyklu.

Pokud by vždy došlo k téměř plnému nabití a vybití baterie, výrobce garantuje rozsah například 500 - 1000 cyklů. Pokud budete moci dobíjet baterii častěji, vybitou méně než z poloviny, životnost baterie elektrokola se prodlouží až o polovinu. Vzhledem k tomu, že jde o nejdražší součást elektrokola, u které se očekává po několika letech aktivního používání výměna, dobré zacházení se vyplatí.

Nejde tedy o přímou úměru mezi mělčím nebo hlubším dobitím, ale fakt, že kratší cykly dobíjení opotřebovávají baterii méně, ve výsledku tedy během svého životního cyklu předá výrazné množství energie navíc a ovlivní dojezd elektrokola.

Není ji třeba často dobíjet v rozsahu 85 nebo 90 - 100%, pokud nepotřebujete využít plnou kapacitu například u delšího výletu.

em-baterie-nabijeni-400

Skladování

Už po několika dnech nepoužívání se doporučuje udržovat baterie elektrokol a obecně lithiové články optimálně mezi 50 až 70% nebo 80% kapacity.

Při dlouhodobém skladování například přes zimu se doporučuje napětí mezi 50 - 60% kapacity, a zároveň pravidelná kontrola po několika týdnech, baterie se mírně vybíjí a je třeba ji na skladovací kapacitu opět dobít.

K vysokému samovybíjení dochází, pokud není baterie vypnutá, obvykle tlačítkem na jejím těle, zde může dojít k úplnému vybití už za několik týdnů.

Pokud plánujete dlouhodobé skladování bez možnosti kontroly, nabijte baterii například na 80% kapacity a věnujte jí pozornost dříve, než klesne pod 30% v horším případě 20%. Přežije i hodnoty kolem 10%, ale tato úroveň už pro chemické látky není prospěšná a přibližně 0,5V pod 0% kapacity dochází k nevratné deaktivaci článků prostřednictvím vestavěné kontrolní elektroniky.

em-baterie-monoclanky-400

Repase

S výjimkou elektrokol ve vyšší cenové hladině je obvykle možné odborně vyměnit články baterie namísto zakoupení nové. Postup je nejen úspornější, ale u starších elektrokol umožní také využít účinnější monočlánky, zabírající stejný prostor, poskytující ovšem vyšší kapacitu, danou technologickým pokrokem. Připomínáme, že každá baterie obsahuje větší množství monočlánků o napětí 2,5 - 4,2 V, kde spodní hranice znamená pro využití 0% a horní hranice 100% kapacity.

 

Příspěvek do diskuze
:
:
:
:
Všechny položky jsou povinné

(29.7.2018 18:37) Eva Altmanová,  e.altmanova@seznam.cz

Již potřetí musím reklamovat baterii, ujedu vždy asi 300 km a baterie pak nejde dobít, na nabíječce svítí zelené světlo, že je nabitá a přitom není..Po každé delší cestě asi 25 km ji dobíjím , je v obýváku.Prosím pora´dte.Děkuji


Příspěvky nevyjadřují názory provozovatele a nenese za ně odpovědnost.
Vytvořilo Anawe
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu souhlasíte s podmínkami používání souborů cookie. Zobrazit více informací.
Rozumím
x